Bahasa Melayu Bahasa Melayu English English
Bahasa Lain

Topik Popular

|
  |  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
  • image
    Soalan Lazim
    Hubungi Kami
    Aduan/Maklum Balas
    Peta Laman
    Soalan
    Lazim
    Hubungi
    Kami
    Aduan / Maklumbalas Peta
    Laman

    Makluman Perubahan Prosedur Berurusan di Kaunter Pejabat Pengarah Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur Mulai 19 Jun 2017

    Tarikh Kemaskini: 15 Ogos 2017

    Makluman Perubahan Prosedur Berurusan di Kaunter Pejabat Pengarah Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur Mulai 19 Jun 2017
     

    1. Pelanggan dimohon mendapatkan nombor giliran di kaunter 1 untuk semua urusan (termasuk kutipan perserahan, hakmilik dan salinan sah hakmilik/dokumen).
       
    2. Carian persendirian hakmilik strata boleh dibuat di Kaunter Carian.
       
    3. Perserahan urusniaga dan bukan urusniaga boleh dikemukakan di kaunter seperti biasa.
       
    4. Carian persendirian dan rasmi boleh dibuat di kaunter perserahan dan sebaliknya.
       
    5. Bayaran cukai tanah (tunai dan bank draft) boleh dibuat di kaunter perserahan bagi hakmilik yang terlibat dengan perserahan yang dikemukakan.
       
    6. Urusan permohonan hakmilik hilang & lelong perlu dibuat di kaunter Aras G.
       
    7. Carian persendirian dan rasmi hakmilik tidak boleh diproses sekiranya hakmilik belum ditukarganti kepada hakmilik di bawah Jadual ke-16 Kanun Tanah Negara dan Jadual ke-6 Akta Hakmilik Strata. Permohonan tukarganti hakmilik boleh dibuat secara online.
       
    8. Permohonan carian persendirian hakmilik tanah dan strata secara online boleh dibuat di Portal Awam e-Tanah.  
       
    9. Setiap nombor giliran terhad kepada 5 urusan sahaja bagi kaunter perserahan dan carian.