• Permohonan Ansuran Cukai Tanah perlu dihantar ke Kaunter SPOC PPTGWPKL untuk mendapat kelulusan oleh Ketua Bahagian Hasil melalui surat permohonan yang dibuat oleh pemohon.
• Selepas permohonan diluluskan, pemohon akan menerima jadual pembayaran ansuran yang mana jadual pembayaran ini perlu dipatuhi oleh pemohon.
• Pemohon seterusnya perlu membuat pembayaran ansuran cukai tanah berdasarkan amaun dan tempoh yang telah diluluskan.
Senarai Dokumen
Berikut adalah senarai dokumen yang diperlukan :
No | Maklumat/Dokumen | Deskripsi | Mandatori |
---|---|---|---|
1 . | Perintah Mahkamah | - | Ya |
2 . | Lain-Lain | - | Tidak |
3 . | Maklumat Tambahan | - | Tidak |
4 . | Salinan Bil Cukai Tanah Tahun yang Dipohon | - | Tidak |
5 . | Surat Permohonan | - | Ya |
6 . | Surat Perlantikan Juruukur Berlesen | - | Tidak |
Fi
Maklumat ini merujuk Kaedah-Kaedah Tanah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur 1995 (Kaedah 53) Bahagian Fee Pejabat.
Bil | Perkara | Fi (RM) |
---|---|---|
1. | Tiada Fi | RM 0.00 |
Cara Memohon
Terdapat dua (2) cara bagi membuat permohonan di Pejabat Tanah iaitu :