Bahasa Melayu Bahasa Melayu English English
Bahasa Lain

Topik Popular

|
  |  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
  • image

    Pejabat Tanah Galian Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur

    soalanSoalan Lazim
    addressHubungi Kami
     
    reportAduan/Maklum Balas
    mapPeta Laman
    Soalan
    Lazim
    Hubungi
    Kami
    Aduan / Maklumbalas Peta
    Laman

    Kebenaran Gadai Tanah

    Tarikh Kemaskini: Rab, 14 Jul 2021


    MAKLUMAT AM
    Permohonan kebenaran gadai tanah bagi hakmilik tanah yang mempunyai sekatan kepentingan.

     

    SENARAI SEMAK URUSAN KEBENARAN GADAIAN TANAH – KGD(T)   

    Bil. Perkara Mandatori
    1. Carian Persendirian / Carian rasmi / salinan hakmilik pejabat tanah diakuisah oleh Pendaftar Hakmilik     /
    2. Salinan Tawaran Pinjaman Bank / Surat Pengesahan Jawatan oleh Majikan  & Surat Tawaran Pinjaman LPPSA /
    3. Dokumen Pengenalan - Penggadai   
    Individu - Salinan Kad Pengenalan / Pasport diakuisah*
    Syarikat - Carian SSM terkini*   
    Persatuan / Pertubuhan -  Undang-Undang Tubuh / Minit Mesyuarat
    /
    4. Lain-Lain (Nyatakan:...............................................)
    Salinan Surat Kuasa Wakil, Perintah dan lain-lain dokumen yang dirasakan perlu
     
         
    * Setiap salinan perlu diakuisah sebelum dikemukakan kepada pejabat ini oleh Peguam, Majistret,  Pegawai Kerajaan di Kumpulan Pengurusan & Profesional dan lain-lain orang yang dibenarkan.
    * Tempoh  bagi carian SSM terkini dan carian rasmi/salinan hakmilik pejabat tanah yang diakuisah oleh pendaftar hakmilik hanya terpakai 3 bulan sahaja daripada tarikh yang dikeluarkan.

     

     

    FI
    Maklumat ini merujuk Kaedah-kaedah Tanah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur 1995 (Kaedah 53) bahagian Fee Pejabat.

    Bil Perkara FI(RM)
    1. Kebenaran Gadai Tanah – KGD(T)  50
         

     

     

    PERMOHONAN ATAS TALIAN
    Cara Memohon:

    Bil Langkah-langkah
    1. Setelah selesai isi maklumat atas talian, pemohon perlu mencetak, dan hardcopy yang keluar berbentuk borang.
    2. Borang tersebut hendaklah ditandatangani oleh Pemohon
    3. Setelah selesai urusan ii, sila muat naik borang tersebut serta dokumen yang diperlukan seperti dalam senarai semak ke dalam sistem e-Tanah.