Bahasa Melayu Bahasa Melayu English English
Bahasa Lain

Topik Popular

|
  |  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
  • image

    Pejabat Tanah Galian Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur

    soalanSoalan Lazim
    addressHubungi Kami
     
    reportAduan/Maklum Balas
    mapPeta Laman
    Soalan
    Lazim
    Hubungi
    Kami
    Aduan / Maklumbalas Peta
    Laman

    Kebenaran Rayuan

    Tarikh Kemaskini: Sel, 16 Jul 2019

    Image1 Image


    MAKLUMAT AM
    Permohonan Kebenaran Rayuan bagi hakmilik tanah yang mempunyai sekatan kepentingan.

     

    SENARAI SEMAK URUSAN KEBENARAN RAYUAN - KR1  

    Bil. Perkara Mandotori
    1. Carian Rasmi/salinan hakmilik pejabat tanah diakuisah oleh Pendaftar Hak milik (sekirannya telah tamat tempoh 3 bulan) /
    2. Surat Tolak oleh Pentadbir Tanah /
    3. Surat Permohonan Rayuan Daripada Pemohon dengan alasan serta bukti /
    4. Salinan Perjanjian Jual Beli yang pertama / terdahulu /
    5. Gambar hartanah yang hendak dijual /
    6. Lain-Lain (Nyatakan:...............................................)
    Salinan Perjanjian Jual Beli Pertama (Jika melibatkan penjualan rumah kos rendah), Salinan Surat Kuasa Wakil, Perintah dan lain-lain dokumen yang dirasakan perlu
    /
    * Setiap salinan perlu diakuisah sebelum dikemukakan kepada pejabat ini oleh Peguam, Majistret,  Pegawai Kerajaan di Kumpulan Pengurusan & Profesional dan lain-lain orang yang dibenarkan.
    * Tempoh  bagi carian SSM terkini dan carian rasmi/salinan hakmilik pejabat tanah yang diakuisah oleh pendaftar hakmilik hanya terpakai 3 bulan sahaja daripada tarikh yang dikeluarkan.

     

     

    FI
    Maklumat ini merujuk Kaedah-kaedah Tanah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur 1995 (Kaedah 53) bahagian Fee Pejabat.

    Bil Perkara FI(RM)
    1. Kebenaran Rayuan Pertama – KR1 200
         

     

     

    PERMOHONAN ATAS TALIAN
    Cara Memohon:

    Bil Langkah-langkah
    1. Setelah selesai isi maklumat atas talian, pemohon perlu mencetak, dan hardcopy yang keluar berbentuk borang.
    2.

    Setelah selesai urusan i, sila muat naik semua dokumen yang diperlukan seperti dalam senarai semak ke dalam sistem e-Tanah.

    3.

    Setelah selesai urusan ii, semua dokumen tersebut hendaklah diserahkan semasa berurusan di kaunter Unit Kebenaran Pindahmilik.